I |
244 I
require restitution serves neither the penological purpose of assist-
ing in the rehabilitation of the offender nor the social objective of
making the victim adequately whole.” State v. Blanchard, 409 A.2d
229, 239 (Me. 1979); see Harvard Note, supra at 937-41. Nothing in
this opinion should be construed as limiting the right of the victim’s
family to sue for appropriate damages. See RSA 621:5; RSA 651:65
(Supp. 1983).

The result we reach avoids a number of constitutional problems,
such as inadequate notice of the scope of the hearing, and lack of a
trial by jury in assessing unliquidated damages. At least one court
has found such hearsay-based procedures to be unconstitutional.
United States v. Welden, 568 F. Supp. 516 (N.D. Ala. 1983) (Federal
restitution statute, 18 U.S.C. §§ 3579, 3580, violates fifth and sev-
enth amendments).

The order of restitution is vacated; otherwise, the judgment below
is affirmed.

Affirmed in part; reversed in
part; remanded.

Coos
No. 82-520

ROSAIRE DUCHESNAYE
V.

MUNRO ENTERPRISES, INC.

July 26, 1984










24

3

Edward J. Reichert, of Gorham, by brief and orally, for the plain-
tiff.




248 I

Orr & Reno P.A., of Concord (William L. Chapman on the brief
and orally), for the defendant.

SOUTER, J. In this action the plaintiff alleged that the defendant
had libeled him by statements contained in a newspaper report and
an editorial. The Superior Court (Pappagianis, J.) entered summary
judgment for the defendant with respect to the news story, and the
action was tried to the Court (Dunfey, C.J.) on the claim that the
editorial was defamatory. The court returned a verdict for the
plaintiff, and the defendant now appeals on its exceptions to certain
of the trial court’s rulings in support of the finding of liability. We
affirm.

The record indicates that in April 1975 the Berlin District Court
found the plaintiff guilty of making telephone calls with intent to
annoy another, in violation of RSA 644:4. Soon thereafter, Robert
Ring, the local manager of the telephone company, met with How-
ard James and Joe Myerson, the general manager and the editor,
respectively, of the defendant’s newspaper, The Berlin Reporter. Mr.
Ring asked them for publicity designed to discourage improper use
of the telephone, and he told them about the plaintiff’s recent con-
viction.

On inquiry to the Berlin Police Department, Mr. Myerson learned
that the plaintiff had made no statements during his annoying calls,
and he told this to Mr. James. Mr. Myerson then wrote a front-page
story about the plaintiff’s conviction. The story identified the plain-
tiff as a 56-year-old Berlin man and was accurate on matters rele-
vant to the present action. The same issue of the newspaper con-
tained Mr. James’ editorial on the subject of “obscene and
harassing phone calls.” He wrote that such calls were often from
children, but he went on to observe that “others who make these
calls are unstable persons who need help. In fact, some are in their
thirties, forties and even fifties. A few days ago a 56-year-old Berlin
man was arrested and convicted in District Court of making these
calls.”

In limiting summary judgment for the defendant to the claim
based upon the news story, the superior court found that it was rea-
sonably possible to read the editorial together with the news story as
defamatory in two respects. It could be understood to describe the
plaintiff as needing psychiatric help for instability, and it could be
read to imply that the plaintiff had made obscene telephone calls. At
trial the plaintiff sought to hold the defendant liable by proving that
readers of the editorial had in fact understood it in these defamatory
senses. See Thomson v. Cash, 119 N.H. 371, 875, 402 A.2d 651, 653~
54 (1979).




I 249

The defendant’s first assignments of error rest on the rule that
expressions of opinion are not actionable as such. “‘However perni-
cious an opinion may seem, we depend for its correction not on the
conscience of judges and juries but on the competition of other
ideas.”” Pease v. Telegraph Publishing Company, Inc., 121 N.H. 62,
65, 426 A.2d 463, 465 (1981) (quoting Gertz v. Robert Welch, Inc., 418
U.S. 323, 339-40 (1974)). The defendant argues in effect that the
court could have found only that the editorial had been an expres-
sion of opinion, and that the record is therefore devoid of any basis
for finding liability.

We agree that the editorial reference to “unstable persons who
need help” could be read merely as an expression of the opinion that
a person who makes annoying or obscene calls is unstable and in
need of psychiatric help. We also note that the plaintiff’s only wit-
ness to testify about his actual understanding of the editorial agreed
on cross-examination that it expressed the “opinion” “that people
who made these calls needed help.” There is language in the trial
court’s findings indicating that the court found the quoted language
to be opinion and also found the opinion actionable.

Before determining whether this was reversible error, however,
we must answer two questions: did the court find the ostensible
opinion had been understood to imply defamatory facts, and did the
court properly find the editorial contained factual and defamatory
material in addition to the opinion?

Il [t is axiomatic that “{wjords alleged to be defamatory must
be read in the context of the publication taken as a whole.” Mor-
rissette v. Cowette, 122 N.H. 731, 783, 449 A.2d 1221, 1222 (1982). In
such context, a statement in the form of an opinion may be read to
imply defamatory facts, and it is actionable if it is actually under-
stood that way. Hotchner v. Castillo-Puche, 551 F.2d 910, 913 (2d
Cir.), cert. denied, 434 1.S. 834 (1977); RESTATEMENT (SECOND) OF
TORTS § 566 (1977); see Morrissette v. Cowette, supra at 734, 449 A.2d
at 1222,

This case went to trial on only two possibilities of libel, that the
plaintiff needed psychiatric help and that he made obscene calls.
Thus, if the reference to psychiatric help was opinion, it could have
had a libelous implication only if it implied, or was a step in the
process of implying, that the defendant had made obscene calls.

Il There was no evidence, however, that anyone so understood
the reference to needing help. Hence, the record is insufficient to
support a finding of liability based on the defamatory implication of
an ostensible statement of opinion.




250 -

Il We next consider whether the trial court based liability on
any other ground than opinion. We find that it did. As the court
found on the motion for summary judgment, a series of factual
statements in the editorial could have been read as indicating that
the plaintiff had made obscene calls. The plaintiff had been identi-
fied in the front-page news story as a 56-year-old Berlin man; the
editorial stated as a fact that a “56-year-old Berlin man” had been
convicted of making “these” “obscene and harassing” calls. The same
witness who testified that he had understood the reference to sick-
ness as opinion, just as clearly testified that he had understood the
editorial to imply that the plaintiff had made obscene calls. This was
a sufficient basis for the trial court’s finding that the witness
“understood the editorial to be using the plaintiff as an example of a
sick person who makes obscene phone calls.” (Emphasis added.) It is
clear that the trial court thus rested liability properly on the finding
that the editorial had been understood to identify the plaintiff as an
obscene caller, though the court may also erroneously have consid-
ered the opinion as an alternative ground of liability.

The defendant next challenges the finding of liability on the
ground that the trial court did not find that the defendant had been
sufficiently at fault in publishing the defamatory statements. The
defendant claims that there was no evidence of its negligence, that
the trial court’s finding of negligence was erroneous, and that the
finding of liability required proof that the defendant intended the
statements to be understood in a false and defamatory sense. These
claims are without merit.

Liability in defamation actions has traditionally rested
upon the defendant’s intention to communicate the defamatory
statement to someone other than the plaintiff, or at least upon negli-
gent responsibility for such communication. But it was also the gen-
eral rule at common law that if the defendant acted intentionally or
negligently in communicating a statement, he was strictly liable for
its defamatory content. The law, in short, distinguished between
communicating, on the one hand, and investigating facts and.com-
posing statements on the other. It required proof of fault in com-
munication, but not in investigation or composition. W. PROSSER,
TorTs § 113, at 771 (4th ed. 1971) (hereinafter “PROSSER”); RE-
STATEMENT (SECOND) of TORTS § 580B, comment b (1977); see Pallet
v, Sargent, 36 N.H. 496, 501 (185R).

BB New York Times Co. v. Sullivan, 8376 U.S. 254 (1964),
abrogated this rule of strict liability for the defamatory content of
statements about public officials, and Curtis Publishing Co-v. Butts,
388 U.S. 130 (1967), did the same for defamation of public figures.




I 251

Gertz v. Robert Welch, Inec., 418 U.S. 323 (1974), swept away the last
vestige of the old rule, by holding that the States may not impose
civil liability without fault for defamation of private individuals like
the present plaintiff. Gertz left it to the States to set the appropriate
standard of fault in cases without claims of imputed or punitive
damages, and in MeCusker v. Valley News, 121 N.H. 258, 260, 428
A.2d 493, 494, cert. denied, 454 U.S. 1017 (1981), this court adopted
a standard of negligence. The present plaintiff therefore had the
burden to prove that it was through lack of reasonable care that the
defendant prepared statements indicating that the plaintiff had
made obscene calls.

There was evidence from which a reasonable trier of fact could
find that the defendant had failed to exercise reasonable care for the
accuracy of the statements. The parties stipulated that Mr. Myerson
had inquired about the evidence against the plaintiff in the district
court, and Mr. James testified that he had learned from Mr. Myer-
son that the plaintiff had said nothing during his harassing calls.
Mr. James said that Mr. Myerson had reviewed the editorial before
it was published.

Il This evidence was an ample basis for the trial court’s conclu-
sion that “a reasonable person, who knew that the plaintiff was . . .
convicted of two annoying calls, which were not obscene, would not
have published such statements.” This finding of fault was sufficient
under the standards of McCusker v. Valley News supra.

It is true, as the defendant claims, that some of the trial court’s
other findings of fact do not appear to reflect Mr. James’ testimony.
The court specifically found that the writer of the editorial, Mr.
James, had not made factual inquiries about the testimony at the
district court trial, and that other inquiries were only “general.” The
court concluded that the defendant “should have known” that the
plaintiff’s calls were silent, not obscene.

Il If these findings are thus subject to argument based on
uncontradicted evidence, that argument cannot vitiate the court’s
ultimate finding of negligence. The trial court clearly found a
breach of the duty to use reasonable care, either on the assumption
that the defendant’s employees did not know the facts or on the
assumption that they did. Support for the finding of negligence is
strongest on the defendant’s own view of the faects, that both its edi-
tor and its general manager knew the plaintiff had made no obscene
call but nonetheless wrote an editorial indicating that he had.

Il The foregoing discussion of the McCusker standard of neg-
ligence also answers the defendant’s claim that liability in this State




252 I

must rest on proof that the defendant intended its statements to be
understood in a false and defamatory sense. The defendant has cited
early cases supporting his position. Smart v. Blanchard, 42 N.H. 137
(1860); Shaw v. Shaw, 49 N.H. 533 (1870). So far as they may be read
to require proof of intentional falsity and defamation on the issue of
liability, they were overruled by MecCusker v. Valley News supra.
We caution that we are not dealing here with claims for presumed
or punitive damages, which could not be predicated on mere negli-
gence. Gertz v. Robert Welch, Inc. supra. We note also that the most
recent case cited by the defendant for the requirement of intention-
ality, Thomson v. Cash, 119 N.H. 371, 402 A.2d 651 (1979), not only
preceded McCusker but involved a public official’s action for defa-
mation, requiring proof of intentional falsehood or reckless disre-
gard of truth. MeCusker v. Valley News supra; New York Times Co.
v, Sullivan supra.

In support of his next eclaim of error, the defendant argues that as
a matter of law there was insufficient evidence that the editorial
was actually understood in the false and defamatory sense as refer-
ring to the plaintiff. The plaintiff testified over objection about
remarks others made after the editorial had circulated, and the
plaintiff’s son, Norman, also referred to the reactions of others. We
agree with the defendant’s assertion that the only competent testi-
mony about the actual understanding of readers was Norman’s tes-
timony about his own understanding. The trial court accepted his
testimony that he read the editorial to imply that the plaintiff was
sick and had made obscene calls.

The defendant argues that the plaintiff must prove that a “sub-
stantial and respectable group, even though it ... be a small minor-.
ity” understood the language of the editorial to refer to him. He
claims that evidence that one witness so understood the editorial is
insufficient to carry that burden. We reject this argument, because
it confuses the definition of defamatory language with the quantum
of evidence necessary to prove that the language was actually
understood in a defamatory sense.

B To be defamatory, language “must tend to lower the
plaintiff ‘in the esteem of any substantial and respectable group,
even though it may be quite a small minority.”” Thomson v. Cash,
119 N.H. at 373, 402 A.2d at 653 (quoting PROSSER § 111, at 743);
RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 559 (1977). The reference to the
esteem of a group is a criterion for identifying the kinds of state-
ments that can be defamatory. It is a standard to be applied by the
court on motion for dismissal or summary judgment, to determine
whether the language in question could reasonably have been read




]

. 253

to defame the plaintiff. Thomson v. Cash supra;, RESTATEMENT
(SECOND) OF TORTS § 614 (1977); PROSSER § 111, at 747-48. The su-
perior court applied this standard in ruling on the motion for sum-
mary judgment.

Il Once the court has made this determination about possible
meaning and application, a jury or court as finder of fact must
determine whether the language was actually communicated and
understood in the possible defamatory sense. These two findings are
commonly spoken of together as responding to the requirement of
publication.

The plaintiff need not prove publication to a group,
however. Publication to one person other than the plaintiff is action-
able. RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 577, comments (b) and (¢)
(1977); PROSSER § 113; see Thomson v. Cash supra. That one person
may be a member of the plaintiff’s family. PROSSER § 113, at 767.
The closeness of a witness’ relationship to the plaintiff may affect
the weight of his testimony, but it does not affect its evidentiary
competence. In summary, defamatory meaning is determined by
reference to the thinking of a group, but defamatory publication
may be to any one third person.

BB The defendant’s final contention is that the trial court
erred in failing to find the publication conditionally privileged
under the rule described in such cases as Chagnon v. Union-Leader
Corp., 103 N.H. 426, 174 A.2d 825 (1961), cert. denied, 369 U.S. 830
(1962): “A conditional privilege . . . is established if the facts, al-
though untrue, were published on a lawful occasion, in good faith,
for a justifiable purpose, and with a belief, founded on reasonable
grounds of its truth.” Id. at 438, 174 A.2d at 833. The burden to
prove the existence of such a privilege was on the defendant. Id.
Once the defendant had proven it, the plaintiff could-defeat the-privi-
lege only by proving that the defendant had acted with malice. Id.;
Baer v. Rosenblatt, 106 N.H. 26, 208 A.2d 773 (1964), rev’d on other
grounds, 383 U.S. 75 (1966).

I This conditional privilege had its genesis in the days before
MeCusker v. Valley News supra mitigated the law for defendants in
defamation cases by requiring private figures to prove at least neg-
ligent fault as an element establishing liability. A finding of such
negligence, however, is necessarily inconsistent with one element of
the traditional conditional privilege, reasonable grounds for believ-
ing that the statement was true. Compare Pickering v. Frink, 123
N.H. 326, 461 A.2d 117 (1983).




254 I ]

Bl Ve have already discussed the trial court’s findings that the
defendant’s agents were negligent in making statements which they
should have known, and on their theory did know, were untrue, as
applied to the plaintiff. These findings preclude any application of a
conditional privilege dependent upon reasonable grounds for believ-
ing the statement true. There was therefore no error in the trial
court’s failure to find the publication privileged in this case.

Affirmed.
All concurred.

Merrimack
No. 83-045

THE STATE OF NEW HAMPSHIRE
V.

STEVEN J. HORNE

July 26, 1984

Gregory H. Smith, attorney general (Paul Barbadoro, assistant
attorney general, on the brief and orally), for the State.

James E. Duggan, appellate defender, of Concord, by brief and
orally, for the defendant.



